V letošním školním roce nabízíme obory s tematikou geografie, umění, biologie, zdravovědy, historie, techniky aj. Žáci 6. až 9. ročníku si na začátku školního roku vybírají jeden z oborů, který v průběhu čtyř dnů (dva v prvním pololetí a dva v pololetí druhém) navštěvují.
Zvířata ve službách člověka a může to být i naopak?
Výcvik psů pro handicapované lidi
V rámci třetího oborového dne 8. 4. 2016 k nám do školy přijela Pestrá společnost, která se zabývá výcvikem psů pro handicapované.
Německý ovčák Brux, border kolie Jeff a pudl Beruška nám názorně ukázali práci asistenčních psů. Tyto psy poznáme podle dečky s nápisem „asistenční pes“.
Nejdříve jsme vyslechli krátkou přednášku. Dozvěděli jsme se o canisterapii a o tom, že se vycvičení psi dělí na vodicí, signální a asistenční. Psi musí nejprve absolvovat převýchovu, kde se jako štěňata naučí základní povely a potom je čeká výcvik. Vodicí pes slouží lidem se zrakovým postižením. Asistenční pes dokáže například rozpoznat přicházející záchvat a upozornit člověka, aby si vzal léky. Dokáže také zavolat pomoc v případě, že upadnete do bezvědomí. Signální pes je převážně pro neslyšící.
Brux nám ukázal poslušnost. Jeff, který je vycvičený jako pomocník pro vozíčkáře, nám předvedl první pomoc při záchvatu, polohování a jak chodit vedle vozíku. Nakonec pudl Beruška pomáhal při svlékání postiženého člověka, podával mu různé věci a přinesl zvonící mobil.
Pes je nejlepším přítelem člověka. Při dotyku nás zahřívá a předává nám energii. Má velký vztah ke svému majiteli a je mu věrný.
Oborový den byl pro nás zážitkem a hodně jsme se dozvěděli.
Za oborovou skupinu Mgr. Věra Langerová a Zuzana Wandlerová, žákyně VI.B
Svět sladkostí
8. dubna se naše oborová skupina sešla ve školní kuchyňce. Žáci byli rozděleni do čtyř skupin. Každá skupina měla za úkol připravit jeden nepečený a jeden pečený zákusek. Celý den jsme pojali jako soutěž. Všichni se velmi snažili a výsledek stál opravdu za to.
Hodnotila se chuť i vizuální provedení. Nakonec zvítězila první skupina, která upekla mini cheesecaky a nepečený dort s banány a pudinkem. V těsném závěsu na druhém místě skončila skupina číslo dvě s výbornou bábovkou a pohárem z pudinku. Na třetím místě skončila čtvrtá skupina, která udělala vafle se šlehačkou a nepečený dort z rozvařených jablek s pudinkem a piškoty. Poslední skončila skupina číslo tři, protože jim neztuhla panna cotta a čokoládový dort také nedopadl tak, jak si žáci představovali.
Všichni si oborový den velmi užili.
L. Zrzavá a S. Vrbková
Když se člověk setká s drogou
Naše třetí oborové setkání se uskutečnilo v areálu léčebny v Bohnicích. Odborný doprovod nám poskytla lektorka Jarmila Honsová. Měli jsme možnost vidět téměř celý areál Bohnic. U některých pavilónů jsme se zastavili a paní Honsová nám řekla něco o jejich historii, nebo kdo je v současné době využívá. K nejnovějším pavilónům patří dětská léčebna, kde jsou umístěni dětští pacienti/klienti s psychiatrickým onemocněním nebo děti, které se pokusily o sebevraždu a sebepoškození. Součástí pavilónu je základní škola, kam děti docházejí a sportovní hřiště na volnočasové aktivity.
Další částí exkurze byla návštěva budovy Centrální terapie. Zde se věnují pacienti různým pracovním činnostem. Odborný název pro tyto činnosti se nazývá ergoterapie. Ergoterapeuti se snaží pomoci lidem provádět činnosti na podporu zdraví a celkové pohody jedince prostřednictvím zaměstnání. Respektují se psychické a fyzické možnosti jedince. Aktivity, které se používají, mohou být základní (primární) jako je třeba sebeobsluha. Další aktivity jsou rekreační, pracovní, herní. Velmi často se využívá výtvarná činnost, práce s papírem, textilem, voskem nebo keramikou.
S naší oborovou skupinou jsme mohli navštívit zdejší dílnu knihařskou, keramickou a dílnu, kde se vyrábějí svíčky. Také nám bylo umožněno si nějaké výrobky zakoupit.
Poslední část naší návštěvy jsme měli možnost hovořit s drogově závislými ženami. Tentokrát to byly ženy, které byly zároveň i maminkami. Slyšeli jsme jejich příběhy i o jejich dětech, kterým svou závislostí zkomplikovaly příchod na svět.
Naše oborové setkání nám tentokrát poskytlo informace o oboru ergoterapie. Pracovní činnosti, které léčebna nabízí, jsou opravdu velké a je z čeho vybírat. Již teď se těšíme na další oborový den.
Michaela Veruovičová, žákyně VII. A a Mgr. Markéta Ladová, vedoucí oboru
Významná geografická místa
V pátek, 8. 4. 2016 se oborová skupina „Významná geografická místa“ vydala navštívit lom Amerika, odkud pak pokračovala do obce Karlštejn. Tento oborový den byl lehce adrenalinový, jelikož kolem lomu Amerika jsme se pohybovali v těsné blízkosti okraje lomu po úzkých cestičkách, odkud jsme měli krásný výhled. Samozřejmě někteří z nás si nebyli jisti, že by takovou výšku zvládli, a tak chodili po širší a vzdálenější cestě, ale na širších vyhlídkách se k nám odvážným přidali. Někteří z nás zde byli poprvé a byli velmi překvapeni, jaké krásy jsou ukryty v blízkosti Prahy.
Když jsme se pokochali výhledem na Ameriku a doplnili svačinou a tekutinami energii, pokračovali jsme na Karlštejn. Naše klidná vycházka obcí Mořinou a přilehlým lesem byla ke konci velmi rychle nahrazena ještě adrenalinovějším sestupem, než byla samotná procházka kolem lomu, jelikož naše cesta najednou končila prudkým svahem, který nejeden z nás nesestoupil jen po nohou, ale někteří z nás ho i částečně sjeli. Ale pod svahem jsme se nakonec všichni sešli. I přes toto závěrečné překvapení jsme si oborový den všichni užili a těšíme se na další a doufáme, že tentokrát ho zvládneme i bez jištění panem učitelem Paříkem.
Mgr. Eliška Kubů
Zdravý životní styl
Třetí oborový den je za námi. S děvčaty z oborové skupiny Zdravý životní styl jsme si byly zasportovat. Navštívily jsme Sportovní centrum VŠCHT na Chodově, kde jsme si vyzkoušely hru zvanou badminton. Ze začátku jsme si řekly základní pravidla, rozdělily se do čtveřic a šly se „rozpinkat“. Jelikož nám zbývalo stále mnoho času, paní učitelka sepsala turnajovou tabulku a my měly možnost si zahrát každá s každou. Bojovaly jsme do poslední chvíle, ale vítěz může být jen jeden a tím se stala Kačka Koblasová ze VII.B.
Celé dopoledne jsme si náramně užily a ještě ho strávily příjemnou sportovní aktivitou, všem doporučujeme si tento sport vyzkoušet.
Tereza Konrádová, Šárka Pajačová
Významná místa českých dějin II
Karlštejn
Během třetího oborového dne v pátek 8. dubna 2016 navštívili žáci oborové skupiny „Významná místa českých dějin II“ hrad Karlštejn. Cestou autobusem jsme zhlédli několik videí věnovaných historii hradu a též ukázky písní ze známého muzikálu Zdeňka Podskalského Noc na Karlštejně. Po výstupu do areálu této původně profánní pevnosti jsme se odebrali ke Studniční věži, odkud se nám otevřel impozantní pohled na celý areál hradu a též do kopcovité krajiny v jeho okolí. Zde jsme si řekli některé informace k organizaci oborového dne a posléze jsme si společně pročetli učební listy.
V zápětí nás čekala prohlídka hradu. Navštívili jsme reprezentativní prostory Císařského paláce, prohlédli si obrazovou galerii v Sále předků, Kapli sv. Mikuláše, císařovu ložnici, nahlédli do Hodovní síně, mohli jsme rovněž vidět votivní obraz arcibiskupa Jana Očka z Vlašimi se známým vyobrazením Karla IV., dále Audienční síň, v níž císař přijímal významné návštěvy, Mariánskou věž, kde je například vystavena kopie svatováclavské koruny a některé kopie obrazů Mistra Theodorika. Na modelu hradu jsme se dozvěděli mnohé o středověkém fortifikačním systému a též to, že současná podoba Karlštejna je výsledkem tzv. puristické přestavby Josefa Mockera z 19. století. Zjistili jsme, že Karlštejn sloužil nejen k odpočinku, ale i k reprezentaci císařského a královského majestátu Karla IV., od jehož narození si v tomto roce připomínáme kulaté 700. jubileum
Po prohlídce jsme dokončili práci s učebními listy a vydali se malebným podhradím zpět k autobusu a na cestu do Jesenice.
Věříme, že oborový den naše žáky zaujal a odnesli si nejedno poučení.
Mgr. Tomáš Novotný
Motorky a svět kolem nich
Národní technické muzeum
Na třetí oborový den jsme vyrazili do Národního technického muzea s paní učitelkou Jiskrovou. Viděli jsme různé staré typy motorek, letadel, jízdních kol a aut. Bylo to velmi zajímavé a také bylo hezké vidět, jak se motorky a různé jezdící prostředky vyvíjely.
Aby toho nebylo málo, tak nám naše paní učitelka domluvila sraz s Vlastimilem Maškem, který dělá akrobatiku na motorce. S panem Maškem jsme si popovídali a zjistili jsme něco o jeho práci. Říkal jsem si, že by mě to také bavilo, ale když nám řekl, co všechno se mu stalo, tak jsem vzal svůj názor zpět.
Paní učitelka nám připravila skvělý program a za to bych jí rád poděkoval. Tento oborový den jsme si velmi užili.
Za oborovou skupinu Patrik Přibyl VI.A
Modrá hvězda života
3. oborový den naší oborové skupiny proběhl sice ve škole, ale netradičním způsobem.
Věnovali jsme se nácviku první pomoci, praktickým nácvikům ošetření různých poranění. Jednotlivá poranění nám přijel namaskovat kolega záchranář, který se maskování poranění věnuje profesionálně. Žáci si tak zkusili ošetřit „skutečná“ poranění, která krvácí, rány s cizím tělesem a tržné rány na horních končetinách. V praxi si tak zkusili základy, zásady a techniky první pomoci od práce v rukavicích a manipulace se znečištěnými rukavicemi až po praktické nácviky a použití obvazové techniky.
Bc. Robert Řehák
Vrcholový sport
V rámci třetího oborového dne se skupina s tématem Vrcholový sport vydala na stadion Juliska. Toto sportoviště Dukly se nachází v Praze – Dejvicích. I takto dlouhá cesta z Jesenice se bohatě vyplatila, protože na stadionu byl domluven rozhovor s vynikající sportovkyní Barborou Špotákovou.
Několikaminutové zdržení způsobené tím, že oštěpařčina fenka Kevinka hledala v křoví ztracený míček, nám Barbora Špotáková bohatě vynahradila více než půlhodinovým rozhovorem. Žáci se usadili na tribuně a kladli světoznámé sportovkyni jednu otázku za druhou – Barbora Špotáková odpovídala vstřícně, byla velmi milá a příjemná.
Po rozhovoru následovala ještě prohlídka sportoviště a poměření sil s vrcholovými sportovci – vyběhnutí schodů – sportovci to prý „dávají“ do deseti sekund, žáci to „dali“ za krásných patnáct. Exkurze byla velmi příjemná a pro žáky přínosná.
Tomáš Schwarzbacher Zeman, vedoucí oborové skupiny
Botanické zahrady
Třetí oborový den jsme se rozhodli strávit v Botanické zahradě Přírodovědecké zahrady Na Slupi. Počasí bylo ideální a zahrada byla plná jarních květin. Po krátké procházce po exteriérech dostali žáci pracovní listy a šli jsme navštívit veřejný skleník. V tropické části je velké jezero a kolem mnoho pralesních rostlin, například banánovník, vanilka, pepřovník a podobné užitkové rostliny. V chladnější části skleníku mají subtropické rostliny, jako různé citrusy, myrty či čajovníky. Vedle rostou kaktusy a další sukulenty. V centrální části mohli žáci vidět expozici papoušků a porovnat rozdíly mezi palmami a cykasy. Druhou částí programu byla předem domluvená návštěva neveřejných fakultních skleníků, kde nám botanička Edita Tylová ukázala a povyprávěla především o masožravých a experimentálních rostlinách. Byli jsme rozděleni na dvě skupiny, druhá mezitím procházela exteriéry zahrady. Exkurze byla nabitá spoustou nových poznatků a všichni jsme si ji užili.
Jan Kubát, Jiří Zeman, vedoucí oboru